תחום הביטוח הסיעודי מאופיין בשיעורי דחיית תביעה גבוהים; כך למשל, כאחת מכל שלוש תביעות סיעוד נדחית על-ידי חברות הביטוח לעומת אחת מכל תשע תביעות רכב חובה. רשימת התירוצים של חברות הביטוח הינה מגוונת וכוללת טענות להסתרת עבר רפואי ע"י המבוטח, מסירת הודעה באיחור, קביעה כי המבוטח כלל אינו סיעודי ועוד.
ביטוח סיעודי רלוונטי לישראלים רבים ותשלום הפרמיות בגינו מפרנס טוב, טוב מאוד, את חברות הביטוח בישראל. כמה טוב? מנתוני רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון עולה כי נכון לשנת 2016, מתוך סכום הפרמיות ששולמו לחברות הביטוח בגין ביטוח סיעודי פרטי, הן החזירו למבוטחים רק 30.8%. במילים אחרות, על כל שקל ששולם כפרמיה עבור ביטוח סיעודי לחברות הביטוח, הן שילמו רק כ – 30 אגורות למבוטחים ואת היתר שלשלו לכיסם. יש גם לזכור כי תחום הביטוח הסיעודי מתאפיין בשנות ביטוח ארוכות מאוד וכך חברות הביטוח "גוזרות קופן" על מבוטח במשך עשרות שנים.
אולם, הפרה החולבת של חברות הביטוח (מדובר על הכנסות כוללות של כ – 3.5 מיליארד ₪ בשנה!) נתקלת בשנים האחרונות בקשיים עקב "גל ההזדקנות"; העלייה בתוחלת החיים וההתקדמות הטכנולוגית הביאו לגידול מהיר במספר הנזקקים לסיעוד בישראל ולהתארכות תקופת הסיוע הנדרשת. כך, בהתאם לתחזיות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עד שנת 2035 צפוי כי שיעור בני ה – 65 ומעלה בישראל יהיה 14.6% מכלל תושבי ישראל (כ – 1.6 מיליון בני אדם). גידול כאמור ילווה בגידול במספר האנשים הזקוקים לסיוע סיעודי (אשר כבר היום עומד על כ – 200,000) ויגדיל את תשלומי התגמולים של חברות הביטוח בהתאם.
על כן, לא מפתיע כי חברות הביטוח עושות ככל אשר ביכולתן על מנת לצמצם את תשלום תגמולי הביטוח הסיעודי ובכלל זה גם העלאת טענות שונות ומשונות כתירוץ לדחיית תביעות סיעוד לא תמיד באופן מוצדק.
אחת לשנה רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, המפקחת גם על חברות הביטוח, מפרסמת נתונים אודות איכות השירות שמעניקות חברות הביטוח. בתחום הביטוח הסיעודי, בחינת מדד השירות לשנת 2021 מעלה תמונת מצב הרחוקה מלהשביע רצון.
כך, בביטוחי הסיעוד הקולקטיביים, בממוצע, אחת מכל שלוש תביעות סיעוד נדחתה על ידי חברות הביטוח השונות, ואילו בביטוחי הפרט, בממוצע, אחת מכל ארבע תביעות נדחתה. מדובר באחוז דחייה גבוה ובמיוחד אם משווים את ענף הביטוח הסיעודי לענפי ביטוח אחרים; כך למשל, שיעור הדחיה בתביעות ביטוח רכב חובה עומד על אחד מתוך תשע וכך גם שיעור הדחיה בתביעות בגין ביטוח נסיעות לחו"ל.
יתרה מכך, גם במקרים בהם התביעה אושרה, באחד מכל ארבעה מקרי ביטוח, זמן הטיפול ערך יותר מ – 60 יום (מדובר בנתון חשוב במיוחד עבור מבוטח במצב סיעודי המצוי ללא מקור פרנסה). אף בבחינת איכות הטיפול בפניות לקוחות (טיפול בלקוחות, תלונות הציבור וזמן מענה טלפוני) קיבלו חברות הביטוח בתחום הביטוח הסיעודי ציונים בינונים למדי (בין 74%-78%).
ניתן לראות אפוא כי השירות בתחום הביטוח הסיעודי, בו המבוטחים נמצאים במצב חיים פיזי ו/או נפשי מורכב במיוחד, זקוק לשיפור משמעותי.
באופן טבעי, לחברת הביטוח משתלם לדחות תביעות סיעוד של מבוטחים. אולם, מכיוון שסכומי הפיצוי של הביטוח הסיעודי הם גבוהים ויכולים להימשך שנים רבות מאוד (על-פי הערכות, העלות החודשית של סיוע יומיומי למטופל השוהה בביתו נעה בין 7,000 ₪ ל – 10,000 ₪ ולאדם המאושפז באופן פרט במוסד סיעודי בעלות נעה בין 13,000 ₪ ל – 20,000 ₪ בחודש), לחברות הביטוח משתלם מאוד לדחות תביעות סיעוד. במיוחד נכונים הם הדברים כאשר משך החיים בישראל מתארך (82 שנה לגברים ו – 84 לנשים) וחברות הביטוח מצאו את עצמן מחויבות לפוליסות ביטוח סיעודי אשר ממשיכות זמן רב מעבר להערכות המקוריות ואשר היוו את הבסיס לתשלום הפרמיות.
על רקע האמור, בחודש 10/2019 החליטו רוב חברות הביטוח להפסיק לשווק פוליסות ביטוח סיעודי (הפוליסה של מבוטח שרכש לפני מועד זה ממשיכה להיות בתוקף כל עוד הפוליסה לא בוטלה על-ידי המבוטח).
חברות הביטוח דוחות תביעות ביטוח סיעודי של מבוטחים בטענות רבות ומגוונות. בין הסיבות השכיחות לדחייה ניתן למנות את הבאים:
יצוין כי חברות הביטוח אינן יכולות להעלות בהמשך טענות דחייה נוספות לאלו שציינה במכתב הדחייה. על עניין זה נעמוד במאמר נוסף ואחר, אך נסביר כבר עתה על קצה המזלג כי מקורו של האיסור הנ"ל בחוזר פיקוח שהוציא המפקח על הביטוח ביום 16.11.1998 ופסיקת בית המשפט העליון שהגיע בעקבותיו (פרשת אסולין). לכן, ככל ופניתם לבד אל חברת הביטוח וזו דחתה את תביעתכם, מומלץ לעצור ולהיוועץ בעו"ד. בשום אופן, לא מומלץ לפנות פעם נוספת אל חברת הביטוח, שכן פניה כזו עשויה להוביל להרחבת חזית הטענות מצד חברת הביטוח ולביצוע "מקצה שיפורים".
במקרה של דחייה על-ידי חברות הביטוח אין לקבלה כ"תורה מסיני" ולוותר, אלא לזכור כי במקרים רבים האחרונות מנסות בשיטת "המצליח" להתיש את המבוטח מתוך תקווה כי הוא לא יעמוד על זכויותיו. אם אכן חברות הביטוח דחתה את תביעתך, אין להתייאש אלא מומלץ לפנות אל עורך דין בעל ניסיון בתביעות סיעוד אשר ידע כיצד להתמודד ברגישות ובמקצועיות מול נימוקי הדחיה השונים באולם בית משפט ומחוצה לו. במקרים רבים, סיוע של עורך דין מומחה עשוי להביא להפיכת "הגזירה" ובסופו של דבר לקבלת התגמולים.