טיפול בחולה סיעודי

אחת השאלות העיקריות איתן מתמודדים כל חולה סיעודי ומשפחתו היא מהו הטיפול הנכון עבורו? השאלה מתחדדת לאור העובדה שטיפול בחולה סיעודי הינו ארוך טווח ויקר. במאמר הבא נתאר בקצרה את דרכי הטיפול העיקריות האפשריות עבור חולה סיעודי.

דומה, כי הדילמה המרכזית של כל חולה סיעודי ומשפחתו כבר בתחילת הדרך היא כיצד נכון לסייע לו; האם יש צורך להעביר את החולה למוסד סיעודי מתאים או האם ישנה אפשרות לטיפול סיעודי בביתו? לכל אחת מהאפשרויות האמורות ישנם יתרונות וחסרונות והתשובה תלויה בעיקר בצרכים הפיזיים, החברתיים והרגשיים של החולה.

טיפול בחולה סיעודי בביתו

חולים רבים ומשפחותיהם מעדיפים כי החולה יטופל במקום נוח ומוכר, לצד בני משפחתו, תוך ניסיון לשמור ככל הניתן על אורח חייו. בהמשך לכך, חולים רבים בוחרים לקבל טיפול במסגרת ביתית. עם זאת, לצד היתרונות הברורים, טיפול בבית הינו משימה לא קלה הדורשת מחויבות, תשומת לב והתאמה. להלן מספר דגשים עיקריים בעניין טיפול בחולים סיעודיים בביתם:

  • השגחה וטיפול בחולה הסיעודי על-ידי בן משפחה – ככלל, חולים סיעודיים הם אנשים שאינם יכולים לבצע חלק ניכר מהמטלות היומיומיות. בהמשך לכך, חולים סיעודיים זקוקים לעזרה רבה ולעיתים אף להשגחה. במקרים רבים, בני המשפחה בוחרים לטפל בחולה בעצמם. בהקשר זה יש לציין, כי הורה של החולה, בן/בת הזוג, אח או אחות, בן, בת וכן בני זוגם וילד של כל אחד מאלה יכול לטפל בחולה ולקבל תשלום מהמוסד לביטוח לאומי, במידה והוא מועסק דרך חברת סיעוד.
  • השגחה וטיפול בחולה הסיעודי על-ידי מטפל ישראלי – טיפול בחולה סיעודי על-ידי קרוב משפחה הינו עבודה קשה ותובענית, הפוגעת בשגרת החיים ואף עלולה ליצור קשיים רגשיים. כמו כן, גם אם בני המשפחה הם בעלי רצון וזמן לעזור לחולה, הם לא תמיד מיומנים מספיק על מנת לענות על כל צרכיו. בהמשך לכך, משפחות רבות אינן מטפלות בקרוב המשפחה הסיעודי בעצמן, אלא עושות שימוש במטפל סיעודי ישראלי המועסק על ידי חברת סיעוד. יצוין, כי אדם הזכאי לקבל גמלת סיעוד מביטוח לאומי יכול לבחור לקבל את הגמלה, או חלקה, באמצעות שירותי סיעוד ובכללם שעות מטפל, כאשר גובה הגמלה ומספר השעות יהיה תלוי בחומרת מצבו של החולה. כך למשל, חולה ברמת גמלה 2, זכאי לקבל 10 שעות שבועיות של טיפול אישי בבית. הטיפול הסיעודי כולל עזרה בפעולות היום-יום (כגון התלבשות, אכילה, רחצה, טיפול בהיגיינה אישית) וכן השגחה, עזרה בניהול משק הבית ועזרה בנטילת תרופות. יודגש, כי שירותי הטיפול הינם אישיים לחולה, והמטפל לא צריך לענות על צרכים של בני משפחה אחרים.
  • השגחה וטיפול בחולה הסיעודי על-ידי עובד זר – לחולים הזקוקים לטיפול והשגחה במהלך כל היום מומלץ לשכור עובד זר בתחום הסיעוד. יודגש, כי העסקת עובד זר מחייבת קבלת היתר מרשות האוכלוסין וההגירה להעסקת עובד זר, כמו גם עמידה בחוקי העבודה. החולה, הזכאי לגמלת סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי, זכאי ליהנות ממימון חלקי מעלות העסקתו של העובד הזר. יצוין, כי על אף שככלל דיור מוגן נועד למגורים של דיירים עצמאיים, דייר בבית דיור מוגן רשאי לשכן בדירתו מטפל מטעמו, באחריותו ובמימונו. להרחבה בנושא העסקת עובד זר בתחום הסיעוד, ראו המדריך להעסקת עובד זר בתחום הסיעוד שפרסמנו באתר.
  • התאמת הבית לצרכיו של החולה הסיעודי – הטיפול בחולה סיעודי בביתו דורש התאמת הבית לרמת התפקוד של החולה ולצרכיו. כך למשל, לעיתים יש צורך להתקין מעקה בשירותים ובמקלחת, לארגן ציוד מתאים (כגון מכשור ועזרים רפואיים, מיטה מיוחדת ועוד), להתאים את הגישה לבית, להתאים את הדלתות ועוד. במידה והחולה הינו תשוש נפש, ההתאמה עשויה לכלול עזרי זיכרון (תליית שלטי הכוונה, סימון תכולת ארונות ועוד). יצוין, כי משרד הבריאות מסייע במימון התאמת הבית למצבו של החולה הסיעודי וכן במימון של אביזרי שיקום (מזרון אוויר, כסא גלגלים ועוד).
  • מומלץ להצטייד בלחצן מצוקה – חולה סיעודי, הזכאי לקצבת סיעוד, יכול לקבל שירותי לחצן מצוקה המחובר למוקד מאויש. השירות ניתן על-ידי המוסד לביטוח לאומי תמורת רבע שעת טיפול בשבוע.
  • החולה הסיעודי זכאי להטבות נוספות מהביטוח הלאומי – הטבות אלו כוללות חלוקת חיתולים, ליווי למעון יום שבו ניתן ליהנות מפעילות חברתית ושירותי כביסה.
  • גם חולה סיעודי מורכב זכאי גם הוא לטיפול ביתי – חולה סיעודי מורכב הוא חולה סיעודי הנדרש להשגחה רפואית צמודה בנוסף לחוסר יכולתו לבצע פעולות יומיומיות. חולים סיעודיים מורכבים זכאים לטיפולים רפואיים ופרא-רפואיים בביתם מטעם קופות החולים.

הנה כי כן, לצד היתרונות הברורים של טיפול ביתי בחולה סיעודי חשוב לשים לב לדגשים שפורטו לעיל. יצוין, כי טיפול ביתי יכול להתאים במיוחד לאנשים צעירים הזקוקים לשיקום עקב מחלה או תאונה קשה.

טיפול בחולה סיעודי במוסד

במקרים רבים, החולה הסיעודי ומשפחתו בוחרים, ממגוון שיקולים, להיות מטופלים במוסד סיעודי (כגון, מחלקה סיעודית בבית אבות, בית אבות סיעודי, בית חולים סיעודי ועוד). במקרים אחרים, החולה סיעודי זקוק לטיפולים רפואיים אשר לא ניתן לקבל במסגרת ביתית או דיור מוגן (כגון, טיפול בפצעי לחץ, האכלה באמצעות זונדה, טיפול דיאליזה ועוד). אין חולק, כי קבלת טיפול במוסד סיעודי גוררת עימה חסרונות ברורים, ובכללם התנתקות מהמוכר והצורך להסתגל לסביבה לא מוכרת. עם זאת, מעבר למוסד סיעודי, הכולל צוות עובדים מיומן, מגוון ומקצועי מסביב לשעון, עשוי במקרים מסוימים לענות באופן אידיאלי על צרכיו של החולה הסיעודי. להלן מספר דגשים עיקריים בעניין טיפול בחולים סיעודיים במוסד:

  • היקף השירותים במוסד הסיעודי – השירותים הניתנים בבית אבות סיעודי אמורים לכלול טיפול יומיומי (רחצה, הלבשה ואכילה), טיפול על ידי אנשי מקצוע (מרפאים בעיסוק, פיזיותרפיסטים, יועצים תזונתיים) וניטור וטיפולים רפואיים על ידי אחות או רופא.
  • חדרו של החולה מותאם לצרכיו – חולים סיעודיים במוסד סיעודי אמורים לשהות בחדרים המתאימים לצרכיהם וכוללים אביזרי בטיחות (כגון מעקה ולחצן מצוקה). כמו כן, החולה הסיעודי סמוך לטיפולי עזרה ראשונה, סידורי ביטחון למקרי חירום וכן שירותי ניקיון.
  • ניתן לקבל עזרה במימון השהות במוסד הסיעודי ממשרד הבריאות – חולה במצב סיעודי או תשוש נפש, המצוי במוסד סיעודי, זכאי לקבל בתנאים מסוימים סיוע במימון האשפוז ממשרד הבריאות ("קוד אשפוז סיעודי"). הסיוע מועבר ישירות למוסדות הסיעודיים בכפוף להשתתפות עצמית של המטופל ובני משפחתו בהתאם ליכולתם הכספית. להרחבה בנושא זה, ראו את המאמר: "לשבור את הקוד – הכל על קבלת קוד אשפוז סיעודי ממשרד הבריאות".

ביטוח סיעודי פרטי או קולקטיבי

לא פעם, הסיוע המוצע על-ידי המדינה, הן לחולה הסיעודי המטופל בביתו והן לחולה הסיעודי המטופל במוסדי סיעודי, רחוק מלהיות מספק. בהמשך לכך, אנשים רבים משלימים את הגנתם הסיעודית באמצעות ביטוח סיעודי פרטי. חשוב לבדוק האם החולה הסיעודי רכש בעבר ביטוח סיעודי פרטי או הצטרף להסדר קולקטיבי באמצעות מקום העבודה או קופת החולים. קבלת תגמולים או החזר הוצאות מכוח פוליסה פרטית או קולקטיבית יכולה לסייע רבות בהתמודדות עם המצב המורכב. ויודגש, כי הגמלה מחברת הביטוח הפרטית באה בנוסף לכל זכות אחרת המגיעה למבוטח מהמדינה. להרחבה בנושא סוגי הפיצויים אותם ניתן לקבל מכוח פוליסת ביטוח סיעוד פרטית, ראו את המאמר: "ביטוח סיעודי כפול – האם ניתן לקבל תגמולים מכל אחד מהביטוחים?".

מומלץ להתייעץ עם עורך דין בטרם קבלת ההחלטה

כאמור, אחת ההחלטות החשובות ביותר שעל החולה הסיעודי לקבל, במקרים רבים כבר בתחילת הדרך, היא אופן הטיפול: האם בבית או במוסד סיעודי. על ההחלטה להתבסס על נסיבותיו האישיות של כל חולה, כאשר כל בחירה גוררת עימה יתרונות וחסרונות. מומלץ מאוד לא לנסות ולהתמודד עם ההחלטה לבד, אלא לפנות לאנשי מקצוע מתאימים בתחום הרפואה והסיעוד. כמו כן, מומלץ לפנות לעורך דין מנוסה ומיומן בתחום הסיעוד, אשר יוכל לסייע לחולה ומשפחתו לנווט בבירוקרטיה של משרדי הממשלה השונים וקופות החולים לצורך השגת המימון הנדרש. כמו כן, במידה ולחולה קיימת פוליסת סיעוד פרטית אצל חברת ביטוח, יוודא עורך הדין כי המבוטח מקבל את מלוא תגמולי הביטוח המגיעים לו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    רישום לעדכונים