משבר ביטוחי הסיעוד

הצוות שמונה לחקור את משבר הביטוחים הסיעודיים הגיש לאחרונה את מסקנותיו. אלו כוללות דחיית גיל הזכאות, בדיקות רפואיות מעמיקות יותר, קביעת גודל הקצבה בהתאם למצב הקרן ועוד.

חדשות רעות לכ- 4.9 מיליון ישראלים המחזיקים פוליסת סיעוד באמצעות קופות החולים: בעתיד תקבלו את הכסף מאוחר יותר, יהיה קשה יותר להוכיח כי אתם אכן סיעודיים, וקרוב לוודאי שתקבלו סכומי כסף נמוכים יותר. אלו, בקליפת אגוז, הנקודות העיקריות העולות מדו"ח של הצוות החוקר את משבר הביטוחים הסיעודיים שהוגש בתחילת חודש 07/2024.

מהו משבר הביטוחים הסיעודיים?

פוליסות הסיעוד בישראל נחלקות באופן עקרוני לשניים: (1) פוליסות ביטוח פרטיות שנרכשו בעבר מחברות הביטוח (כ- 900,000 ישראלים מחזיקים בפוליסות מסוג זה). ייאמר כי ביטוח סיעודי פרטי אינו פתוח עוד למצטרפים חדשים; (2) פוליסות סיעוד שנרכשו באופן וולונטרי על ידי מבוטחים של קופות החולים השונות. המימון לתשלום תגמולים למבוטחי קופות החולים מגיע מקרנות משותפות אליהן עוברים כספי המבוטחים.

עקב הזדקנות האוכלוסייה, עלייה בעלויות הטיפול באדם סיעודי, עלייה בשכיחות מקרי הסיעוד המוכרים ועוד, הפכו קרנות הסיעוד בשנים האחרונות להפסדיות. בהמשך לכך, כבר בחודש 01/2024 התבצעו מספר פעולות לצמצום הגירעון בקרנות ובכללן הפחתת הכיסוי, העלאת פרמיות ועוד. יצוין, כי למרות הפגיעה בתנאי המבוטחים, ההערכות הינן כי הקרנות יקרסו בתוך מספר שנים.

העקרונות שהציע הצוות

בחודש 12/2023 הקים מנכ"ל משרד האוצר צוות מיוחד "לבחינת סוגיית ביטוחי הסיעוד". הצוות, הכולל נציגים מרשות שוק ההון ואגף התקציבים באוצר, הגיש בתחילת חודש 07/2024 דו"ח ביניים. לעת עתה, הדו"ח אינו כולל מסקנות סופיות, אלא עקרונות ביניים מרכזיים. העקרונות הינם:

  1. מנגנון איזון אקטוארי דינאמי: אימוץ מנגנון זה יביא לכך כי גובה הקצבה יקבע בסמוך לקבלת הזכאות ובהתאם למצב הקרן;
  2. הקשחת הגדרת מקרה הביטוח: במילים פשוטות, הכוונה היא להחמרת הדרישות להוכחת המקרה הביטוחי, כלומר היות האדם סיעודי;
  3. חשיבה מחדש בעניין הוצאת קופות החולים מתחום הסיעוד: מעניין לציין בהקשר זה, כי ביום 10.7.24 התקיים דיון בנושא בוועדת הבריאות של הכנסת. כל נציגי קופות חולים תמכו בהתלהבות בהצעה להוצאת תחום הביטוח הסיעודי מידי קופות החולים;
  4. דחיית גיל הזכאות: מבוטחים שטרם הגיעו לגיל פרישה לא יקבלו תגמולי ביטוח סיעוד, אלא יסתפקו "בכיסויים דומים שמעניקים פיצוי בגין מצב בריאותי מורכב" (כלומר, ילדים יצטרכו להסתפק בביטוח נכות בלבד, ואילו בוגרים שטרם הגיעו לגיל פרישה יאלצו להסתפק בביטוחי נכות או אובדן כושר עבודה);

קל לראות, כי מדובר בחדשות רעות עבור המבוטחים. עם זאת, יש לזכור, כי אין המדובר בדו"ח הסופי, אלא בדו"ח ביניים, כאשר הצוות ממשיך את עבודתו. כמו כן, נכון להיום, עמדת רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון היא כי הקרנות נמצאות במצב מאוזן. על כן, סביר להניח, כי כל שינוי, במידה ויתרחש, ייקח עוד זמן.

השפעה אפשרית גם על גמלת הסיעוד המשולמת ע"י המוסד לביטוח לאומי

ככלל, הצוות הוקם לאור המשבר בקרנות הסיעוד של קופות החולים. עם זאת, מטרתו הרשמית הינה בחינת "סוגיית ביטוחי הסיעוד", לרבות הכיסוי הביטוחי שמספק המוסד לביטוח לאומי (כגון גמלת סיעוד).

בהמשך לכך, סביר להניח, כי העקרונות שנוסחו על ידי הצוות האמור, ובפרט אלו העוסקים בהחמרת המבחנים הרפואיים, יאומצו גם ביחס לגמלאות המשולמות על ידי המוסד לביטוח לאומי.

מה יכולים המבוטחים לעשות?

המבוטחים, ככלל, אינם יכולים לשנות את רוע הגזירה. העניין נדון במשרד האוצר ובוועדות הכנסת וההחלטה תתקבל כפי שתתקבל. עם זאת, לאור הרעת התנאים הצפויה והחמרת המבחנים הרפואיים, מומלץ שלא להתעכב ולהגיש, במידת הצורך, תביעת סיעוד בהקדם האפשרי. מומלץ מאוד אף להסתייע בעורך דין המתמחה בתחום הסיעוד לצורך הגשת התביעה. עורך הדין יוכל לסייע במילוי הטפסים הנדרשים, בהגשת המסמכים הרפואיים, יסייע בייצוג מול הוועדות הרפואיות וככלל, יסייע בקבלת התגמול המירבי  בפרק הזמן הקצר ביותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

    רישום לעדכונים